Četvrtak, 06.11.2025.
Bosnistika
  • Vijesti
    • BiH
    • Regija
    • Svijet
  • Jezik
    • Knjige i radovi
    • Događaji
    • Jezička politika
    • Jezik u praksi
  • Književnost
    • Knjige i radovi
    • Poezija
    • Proza
    • Drama
    • Esej
    • Kritika
  • Kultura
    • Tradicija
    • Muzika
    • Film
    • Pozorište
    • Strip
  • Nauka
    • Kolumne
    • Radovi
  • Obrazovanje
    • Osnovno
    • Srednje
    • Visoko
  • Portret
    • Intervjui
    • Predstavljanje
  • Magazin
    • Anketa
    • Svijet oko nas
    • Zabava
  • Resursi
    • Linkovi
Nema rezultata
Vidi sve rezultate
Bosnistika
Nema rezultata
Vidi sve rezultate
Početna Obrazovanje

Globalna pismenost u praksi: Deset godina saradnje Northwestern – Sarajevo – Beograd

Objavio: Halid Bulić
09.09.2025
u Obrazovanje, Visoko
A A
Globalna pismenost u praksi: Deset godina saradnje Northwestern – Sarajevo – Beograd
113
GLEDANJA
Podijeli na FacebookPodijeli na Linkedin

Piše: Amir DURANOVIĆ

U svijetu koji se sve brže povezuje, pismenost više nije ograničena na sposobnost čitanja i pisanja (premda u pojedinim područjima još uvijek kao takva nije u potpunosti dosegnuta) – ona uključuje razumijevanje različitih kultura, jezika i perspektiva. Upravo u tom duhu, obilježavanje Dana pismenosti pruža priliku da se pogleda šira slika obrazovanja kao mosta između ljudi i kontinenata. Jedan od najsnažnijih izraza te ideje u obrazovnom kontekstu jeste međunarodna akademska saradnja, koja ne samo da podstiče razmjenu znanja i ljudi već njeguje interkulturni dijalog. Univerzitet u Sarajevu dugi niz godina razvija različite oblike međunarodne akademske saradnje, a sada se nalazi na vratima pune decenije uspješne realizacije programa između Northwestern univerziteta iz savezne američke države Illinois i Univerziteta u Beogradu.

“Komparativno javno zdravstvo: Srbija i Bosna i Hercegovina” naziv je ljetne škole koja se uspješno realizira svakog ljeta u Srbiji i Bosni i Hercegovini. Posljednja u nizu okončana je sredinom augusta 2025. godine i već sada traju pripreme za njen nastavak naredne, 2026. godine. Saradnja i realizacija programa, jednog od brojnih koje uspješno vodi Northwesternov Global Learning Office širom svijeta, obuhvata studentsku mobilnost u trajanju od dva mjeseca, zajednički razvijene izvedbene programe i njihovu realizaciju za programe historije, jezika, kulture, komunikacijskih kompetencija, javnog zdravstva te sistema primarne i sekundarne zdravstvene zaštite, a sve to u okviru programa koji studentima omogućava širenje spoznajnih horizonata, stjecanja vještina i globalno orijentiranih kompetencija kako bi u potpunosti bili integrirani u aktivno oblikovanje inkluzivnijeg obrazovnog prostora. Programi poput ovog ne samo da doprinose akademskom razvoju i prepoznatljivosti institucija uključenih u njegovu realizaciju već suštinski osnažuju ideju da pismenost u 21. stoljeću znači i sposobnost da razumijemo i komuniciramo sa svijetom – bez obzira na granice. I granicama uprkos.

Polaznici programa u posjeti Uredu rezidentne koordinatorice Ujedinjenih nacija u BiH (izvor fotografije: A. Duranović)

Prisjećajući se uvodnih teza iz knjige Rađanje globalnog sveta 1880-2015. beogradske historičarke Dubravke Stojanović, korisno bi bilo podsjetiti kako Stojanovićeva tvrdi da njena knjiga “polazi od toga da je globalizacija istorijska realnost, rezultat duge transformacije svetske politike i ekonomije, koji svakodnevno utiče na živote svakog od nas” i da, kao takva, vidljiva već decenijama, a prema naslovu rečene knjige sada već skoro stoljeće i po, neminovno prelazi granice politike i ekonomije u najužim definicijskim okvirima navedenih pojmova, pa se mora priznati “da se globalizacija desila” te da iz navedene pozicije treba promatrati pojmove obrazovanja, međunarodne akademske saradnje te pismenosti u najširem mogućem značenjskom opsegu toga pojma.

Polaznici programa “Komparativno javno zdravstvo: Srbija i Bosna i Hercegovina” već godinama unazad bivaju motivirani za učešće u programu predstavljanjem šarolike i višestruko slojevite prošlosti jugoistočne Evrope sa svim segmentima koji su stoljećima oblikovali savremenu kulturološku, jezičku, etničku i društveno-političku sliku geografskog prostora koji se u različitim metaforama pojmovno kreće među dvama ekstremima, bilo kao liminalni prostor kulturne razmjene, bilo kao prostor nasilja i stradanja – svojevrsno raskršće svjetova i bojište sjećanja. U tako složenoj slici, a s obzirom na naslov i dio sadržaja programa Ljetne škole “Komparativno javno zdravstvo: Srbija i Bosna i Hercegovina” s pravom se može postaviti pitanje o vezi između šarolike, a složene povijesne slike jugoistočne Evrope s Bosnom i Hercegovinom i Srbijom u fokusu i “komparativnog javnog zdravstva”. Drugim riječima rečeno, gdje se nalazi nit koja povezuje historiju, jezik, kulturu i brigu o ljudima u trećoj životnoj dobi, naprimjer? Odgovor bi mogao biti u magičnom pojmu globalizacije, koja se desila, i neophodnosti da svijet gledamo naočalama globalne svijesti. U takvoj početnoj poziciji, moguće je očekivati i promjene u dioptriji mišljenja.

Više generacija dosadašnjih polaznika programa u pravilu su bili studenti različitih i multidisciplinarnih studijskih programa, u kojima se mnoštvo raznovrsnih mogućnosti izbora prepliće u složenu, ali moguću sliku svojevrsne jedinstvene studijske kombinacije, orijentirane željama, ambicijama i mogućnostima studenata. Tako su predavanja o savremenoj historiji Bosne i Hercegovine ili svoje prve riječi i fraze na bosanskom jeziku, latiničnim i ćiriličnim pismom, pratili i savladavali studenti Northwesternovih studijskih programa globalnog zdravstva, međunarodnih odnosa, biologije, ali i studenti orijentirani na programe u čijem su fokusu analiza podataka, metode statističke obrade s pratećim mašinskim učenjem, obradom velikih skupova podataka i njihovom vizualizacijom, kao i brojnih drugih programa. Globalna perspektiva neminovno zahtijeva znatno širu sliku i mogućnost izbora.

Obilazak Sarajeva (izvor fotografije: A. Duranović)

Sada, kada je realizacija programa na pragu svoje prve pune decenije realizacije, moglo bi se s pravom krenuti u pravcu cjelovitije evaluacije, u kojoj treba uzeti u obzir činjenicu da je svaka godišnja realizacija programa bila praćena temeljitom individualnom evaluacijom, a koju su nužno pratile i izmjene, dopune, unapređenja i korekcije orijentirane prema boljoj izvedbi za svaku narednu generaciju. Najveći izazov, pak, bio je globalna kriza tokom COVID pandemije, iz koje smo na vlastitim primjerima učili o značaju i dometima globalne povezanosti, ali i neophodnosti da iz globalnih pozicija pronalazimo zajednička i efikasna rješenja. Privremeni prekid u komunikaciji i kretanju uspješno je premošćen nastavkom u uvjetima koji su podrazumijevali novu organizacijsku i logističku podršku, ali uvijek orijentiranu na očuvanje i unapređenje programa. Tako se, barem na simboličkoj ravni, u prvoj deceniji realizacije programa pojavila i uspješno prebrodila kriza, za koju se može reći da u potpunosti opravdava postojanje ovakve ljetne škole. Pandemija je pokazala ranjivost zdravstvenih sistema, čak i u najrazvijenijim zemljama, krhkost lanaca snabdijevanja, ali je isto tako pokazala koliko je zdravstvo bitan segment globalne sigurnosti. S druge strane, pokazala je koliko se pismenost i informacija u globalnim okvirima mogu koristiti kao oružje, budući da je u dobroj mjeri utjecala na širenje dezinformacija te nepovjerenje u nauku i institucije. Institucije uključene u realizaciju programa, Northwestern univerzitet, Univerzitet u Sarajevu i Univerzitet u Beogradu, na primjeru realizacije ovog programa, uostalom kao i drugih, uspješno su savladale izazove, kreirale nova i inovativna rješenja te nastavile uspješnu saradnju.

U vremenu ubrzanih globalnih promjena, obrazovanje u eminentnim univerzitetskim centrima postaje ključni pokretač razumijevanja, prilagođavanja i transformacije društva. Programi poput Ljetne škole “Komparativno javno zdravstvo: Srbija i Bosna i Hercegovina” pokazuju kako akademska saradnja može povezati historiju, jezik, politologiju, kulturu i zdravstvenu brigu u jedinstvenu obrazovnu viziju. Kroz interkulturni dijalog i mobilnost studenata, razvijaju se kompetencije pismenosti za 21. stoljeće koje nadilaze granice i podrazumijevaju sposobnost kritičkog mišljenja, digitalne pismenosti i globalne komunikacije. Takvi programi potvrđuju da je obrazovanje most između lokalnog i globalnog, prošlosti i budućnosti, teorije i prakse. Jezička i kulturološka povezanost postaje temelj za izgradnju inkluzivnijeg i otpornijeg obrazovnog prostora. U tom kontekstu, univerziteti poput našeg Univerziteta u Sarajevu ne samo da prenose znanje već oblikuju svijest o zajedničkoj odgovornosti u suočavanju s globalnim izazovima. ■

Amir Duranović vanredni je profesor Odsjeka za historiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu.

Povezani članci

Trideset godina Prve bošnjačke gimnazije u Sarajevu
Obrazovanje

Trideset godina Prve bošnjačke gimnazije u Sarajevu

27.09.2025
231
Prilika za mlade postdoktorande: Poziv za prijave za seed finansiranje (Regensburg)
Obrazovanje

Prilika za mlade postdoktorande: Poziv za prijave za seed finansiranje (Regensburg)

15.09.2025
36
Priručnici za nastavnike “Nastavne prakse za škole 21. vijeka”
Obrazovanje

Priručnici za nastavnike “Nastavne prakse za škole 21. vijeka”

15.09.2025
406

Najčitanije

  • Dobro došli na portal “Bosnistika”

    Dobro došli na portal “Bosnistika”

    0 dijeljenja
    Podijeli 0 Tvituj 0
  • Priručnici za nastavnike “Nastavne prakse za škole 21. vijeka”

    0 dijeljenja
    Podijeli 0 Tvituj 0
  • KULTURA (PO)SJEĆ(IV)ANJA: Povodom 32. godišnjice sjećanja na pogibiju heroja oslobodilačkog rata Nesiba Malkića i dijela Komande 210. viteške oslobodilačke brigade

    0 dijeljenja
    Podijeli 0 Tvituj 0
  • Mjesečina

    26 dijeljenja
    Podijeli 26 Tvituj 0
  • Ženidba Emira Žare (odlomak iz romana “Radio Piton”, Buybook, Sarajevo – Zagreb, 2021)

    0 dijeljenja
    Podijeli 0 Tvituj 0
Bosnistika

Portal o jeziku

Najnoviji članci

  • Malo o putopisima (prvi dio): Taljenje tuđih naočala u vlastiti kaleidoskop 30.10.2025
  • KULTURA (PO)SJEĆ(IV)ANJA: Povodom 32. godišnjice sjećanja na pogibiju heroja oslobodilačkog rata Nesiba Malkića i dijela Komande 210. viteške oslobodilačke brigade 24.10.2025
  • Najava događaja: Promocija drugog toma Palićeve “Gramatike bosanskoga jezika” na osmim Sarajevskim filološkim susretima 22.10.2025
  • Amina Bulić: Krimen pjêva 22.10.2025
  • Bosanski kurikul(um)i 18.10.2025

Rubrike

  • Vijesti
  • Jezik
  • Književnost
  • Kultura
  • Obrazovanje
  • Nauka
  • Portret
  • Magazin
  • Resursi
Nema rezultata
Vidi sve rezultate
  • Impresum
  • Reklamiraj se
  • Politika privatnosti
  • Kontakt

Copyright © Bosnistika 2025.

Nema rezultata
Vidi sve rezultate
  • Početna
  • Vijesti
    • BiH
    • Regija
    • Svijet
  • Jezik
    • Događaji
    • Jezička politika
    • Jezik u praksi
    • Knjige i radovi
  • Književnost
    • Drama
    • Poezija
    • Proza
    • Esej
    • Kritika
    • Knjige i radovi
  • Kultura
    • Tradicija
    • Film
    • Muzika
    • Pozorište
    • Strip
  • Obrazovanje
    • Predškolsko
    • Osnovno
    • Srednje
    • Visoko
  • Nauka
    • Kolumne
    • Radovi
  • Portret
    • Intervjui
    • Predstavljanje
  • Magazin
    • Anketa
    • Svijet oko nas
    • Zabava
  • Resursi
    • Linkovi

Copyright © Bosnistika 2025.